Tuesday, June 14, 2011

patut atau tidak?

ni cerita masa aku balek klate aritu.cerita kat wakaf che yeh (tak abes-abes cite dia ni.)

oke laa. nak mula ni..

sedang aku belek-belek baju kt situ, aku tgk xde laa beza sangat ngan harga yang dijual kat kedai biasa. bukan kedai branded taw. tapi yang penting bajunya mesti cantek dan menutup aurat kann. ada apa dengan jenama?? betul tak??


aku tengok je baju tuu. bukan nak beli pon. gaji pon tak dapat lagi kann. takkan nak mintak duit mak. malu kot. daa besa [besa laa sangat =p]. 

tapi aku bukan nak cerita pasal baju ke apa.. 

aku nak cerita pasal pengemis. (cam kasar je bunyinya.)

oke. sambung balek. tiba-tiba ada seorang mencuit aku dari belakang.rupa-rupanya seorang budak kecil. lelaki. berdasarkan susuk tubuhnya umurnya mungkin dalam lingkungan 5-7 tahun. dia menghulurkan aku sticker ayat seribu dinar. 

"eh,kenapa kasi akak ni? ni bukan akak punya."

budak itu dia sambil tangannya terus menghulurkan sticker itu kepada aku. aku pon ambil jela.

tiba-tiba, datang 2 orang budak perempuan. badannya lebih besar dari budak lelaki tadi. aku kira umurnya diantara 10-13 tahun. dia menuturkan sesuatu yang aku tidak fahami. sepupu aku yang tinggal kat kelantan ni pon tak faham apa yang dia kata. tapi, aku rasa mereka meminta duit padaku. memandangkan aku belum dapat gaji, aku tengok kat dalam purse aku ada sehelai je duit kertas. besar pulak tu. duit syiling ada berapa sen je. macam mana ni? keadaan kelam-kabut sikit sebab salah seorang budak perempuan itu tidak berhenti-henti menuturkan sesuatu yang aku tidak fahami apa maksudnya.  kakak dan spupu aku pon takda duit kecil. maklumla, masing-masing baru mengeluarkan duit dari bank. itu pon tak banyak. tak terlintas difikiran aku untuk menukar duit tersebut dengan peniaga lain disekitar itu. budak perempuan itu sudah merengus tanda marah sebab apa yang diperkatakan tidak difahami. aku pula simpulkan budak tu cakap "seikhlas hati." [sesuka je.] aku pon kasi jela duit syiling tuu. 

tapi..

tiba-tiba..

budak perempuan itu berkata 3 ya [3 ringgit] sambil tangannya menunjuk ke arah sticker ayat seribu dinar ditanganku.

"owh,ambil la. akak da ada banyak kat rumah."

lepas itu budak-budak terus pergi.

sepupu aku kata mereka tu budak-budak sindiket. wang yang mereka perolehi bukan dinikmati oleh mereka tetapi pihak lain yang berhati binatang! ct [sepupu] cakap lain kali jangan kasi mereka duit. mereka tu budak myanmar.

tapi..

kesian...

iklan jap


penatlaa wat karangan bm baku ni. da lme tak practice. dulu time essay je aku ske wat karangan cerita. oke. skang nak gne tulisan pasar blek. hehe 


oke, iklan tamat.


ada orang cakap,

"ala, takyah laa kc dwet. kc laa makanan kat budak-budak tuu."

hello!! kau ingat ni sinetron ke??

dowg tuu taw pilih tempat yg strategik laa.  datang kat owg yg dok jauh sket dr tmpat makanan.

owg kata,

"nak seribu daya, taknak seribu dalih."

cuba kowg berhadapan sendiri ngan mereka. aku rasa mereka diajar ntok wat owg gelabah la.. kalau aku ada dwet kecik da lme aku kc. yela.. takot pon ada. ngan tak pahamnya ag. kene kerumun. 3 vs 3. hehe.

kalau kowg jd aku kowg kc ke?? 

kasi dwet tapi bukan ntok dowg. ntok owg laen yg normal tapi malas cr keje!! nak kutip dwet owg laen je tapi gne owg laen yg tak berdosa.

tuu bru tgk kt KB. lom KL, JB, Penang n tempat-tempat laen. kat KL aku rasa yang paleng trok kot. yela.. pusat bandar laa katakan. kat KB tuu kat luar bangunan siap tulis dilarang memberi wang kepada pengemis. 

hmm, macam ditelan mati mak diluah mati bapak je.

renung-renung kan la ye.

oke. tu je nak share.

bubbye n assalamualaikum.

Shoutbox