Tuesday, April 2, 2013

dugaan. jangan mengeluh.

assalamualaikum.

sejak akhir-akhir ni aku rasa banyak sangat dugaan. lagi-lagi bila dah start berniaga ni.

dugaan minggu pertama: takde tapak berniaga
dugaan minggu ke dua: kanopi terbang. 2 kali pulak tu.
dugaan minggu ke tiga: kanopi patah. kena ribut.
dugaan minggu ke empat: peti sejuk rosak.

tu baru dugaan berniaga. belum lagi dugaan yang lain. gaduh, tak puas hati, pendrive kena virus, test..

Ya Allah, aku tertanya-tanya kenapa dugaan datang bertimpa-timpa. sampai satu tahap aku nak berputus asa. stop la buat semua ni. stop lah berniaga. stop lah baca buku. aku taknak fikir lagi.

but i found something..

Allah uji kita supaya kita ingat padanya. Kesenangan itu satu ujian. Bila kita senang, biasanya kita lupa pada Allah. Dan bila kita susah barulah merangkak-rangkak, menangis mengadu pada Allah. Allah sayang kita. Sebab tu Allah uji kita. Supaya kita selalu ingat padaNya dan tak lalai dengan dunia.

analogi daripada program motivasi dalam tv:

jiwa (soul) itu ibarat bekas yang berisi air.
masalah itu ibarat garam.

kalau kita letak garam segenggam dalam mug, masinkan. tapi kalau kita letak garam dengan kuantiti yang sama dalam periuk besar, rasanya taklah semasim air yang dalam mug tu.

maksudnya, kalau jiwa kita besar, kita boleh hadapi apa-apa masalah yang datang. kalau jiwa kecil, mulalah mengeluh.

credit to cik mel

konklusinya, jangan mengeluh zahrah. take it easy. kalau dulu awak boleh cool, kenapa sekarang nak emo sangat? tak macho la kakak. hahahaha

#minggu lepas, kebanyakan orang kena marah dengan aku. i'm sorry. aku marah sebab aku nak korang tahu korang pun perlu bertanggungjawab :)

adios. assalamualaikum. kalau tak jawab dosa, kalau jawab aku memang comel. hahahaha #perasan :p



Shoutbox