Wednesday, March 9, 2011

money is everything?

gila dwet apa mamat ni?? =="


sbnrnyer da lme nk post entry ni tp x terpost2..hehe. ari2 time blaja kt klas bi teacher kc tajuk ni soh ktowg bahaskn.. ak mmg x setuju ngan statement ni tp ntah mcm mne ntah ley sesat kt group yg sokong ngan tajuk ni. (undian di buat sbb 2 tmsk kt dlm group ni)

bg aku duit 2 penting tp duit bukan segala2nyer. aku ingt ag masa kecik2 dulu aku ckp ngan ayah aku cmni:-

aku: ayah,t ble kite da besa kte nk buat rumah cm org ni. ( tangan tunjuk kt umah banglo 3 tingkat siap ad lift ag dekat ngan umah aku)

ayah: buat apa rumah besa2? t ble kite mati kite akan tinggalkn rumah 2. org laen gak yg duduk. harta kt dunia ni buat apa nk banyak2. bukan bole bawak masuk dlm kubo. harta ntok akhirat 2 yg perlu dicari kt dunia ni supaya kite senang t kt akhirat. jadi org yg biasa2 ni sbnrnyer ag best drpd jd jutawan.

tengok!! aku bru kuarkn angan2 nk buat umah banglo ayah aku da kuakn mcm2 nasihat.. hehe

bagi aku duit hanya 1 asbab. duit x bole membahagiakan kite. duit x bole menyenangkan kite. duit x bole buat apa2 kt dunia ni. yg berkuasa hanya allah. cthnyer la klu org tu xde duit nk beli makanan adakah org itu akan mati? jawapannyer ada 2 iaitu mungkin mati atau x. siapa kite nk beri jwpn pasal ajal maut ni. org 2 x semestinyer mati. mungkin ada hmba allah ni dtg bg makanan kt dye. mungkin tbe2 dye jumpe harta karun. mungkin mungkin mungkin dan mungkin~

duit juga menyebabkn kita susah nk cari kwn sejati. aku x ckp sume tapi sebahagian org yg kwn ngan org kaya ni sbb dye pon nk tumpang sekaki. paham2 jela mksudnyer. berbanding ngan org yg x brape nk kaya ni pulak org kwn ngan dye sbb itu adalah dye. paham x? mksudnyer dye x pndang apa2 yg ada pd kita. dye kwn ngan kite sbb dye nk kwn ngan kite. ok. klu x paham xpela. wat2 paham jela.. hehe

jd org kaya ni x best sbb dye asyk kene pk psl duit dye. t klu duit dye kurang cmne? klu org curi duit dye cmne? klu org rompak dye cmne? klu dye mati kene bunuh cmne? t klu dye da mati anak2 dye berebut hrta dye cmne? kesian dye.. x aman roh dye kt sne tgk anak2 bgado. (ni sume example yg ayah aku kc)

duit x bole beli kasih sayang org laen. duit x bole menghidupkn org yg da mati. duit bukan segala2nyer. aku ni bukanla seorang yg anti duit. klu org kc aku duit aku amek je. tp 2la. aku tak setuju dan sangat2 x setuju!!!

kpd org kaya, aku mnx maaf klu apa yg aku ckp 2 x betol. 2 cume pndangan aku. seperti yg aku ckp kt atas td, money is important but not everything!!

the conclusion is i really disagree money is everything!!

Shoutbox