Monday, November 18, 2013

ayah, mak tak sayang kita ke?

assalamualaikum..

sambil merangka-rangka apa yang perlu dicakap untuk presentation esok, tiba-tiba aku teringat dekat mak ngan ayah. maklumlah.. tengah buat esaimen pasal siblings rivalry, family segala bagai ni.. tiba-tiba teringat pulak kat mak ngan ayah. hmm.. dulu aku pernah tanya satu soalan ni..

ayah, mak tak sayang kita ke?

bila mak aku selalu tak kasi aku buat apa yang aku nak. bila mak aku selalu marah aku bila aku nak buat sesuatu.. kadang-kadang aku rasa terkongkong dan rasa macam.. mak aku ni macam tak percaya je kat anak sendiri. rasa macam kecewa sangat..

berbeza sangat dengan ayah aku. aku nak buat apa, buatlah. asalkan aku tanggung semua risiko yang aku kena nanti. ayah.. dia tak halang aku.. biasanya dia akan kata boleh.. tapi.. kalau buat ni nanti ara jadi camni. kalau buat tu nanti jadi camni pulak. he always make me think before i make a decision.

jawapan ayah aku:

sebab mak sayang lah mak tak kasi.

aku: owhh.. habis tu ayah tak sayang kita la?

ayah: bukan tak sayang. sayang. cuma.. sayang mak dengan ayah lain. mak tak kasi sebab mak takut sangat nanti kalau ada apa-apa yang berlaku kat anak dia ni. kan mak mengandungkan ara 9 bulan bawak ke hulu ke hilir. mestilah mak tak nak apa-apa berlaku kat anak dia.

aku: owhh. dah tu kenapa ayah tak macam mak?

ayah: sebab ayah nak ara berdikari, cuba sendiri. tu cara ayah tunjukkan kasih sayang ayah.

parents.. what ever decisions they have made, its for your happiness. not them. trust me!

bila ayah dah takde, aku rindu sangat nak dengar ayat motivasi dia :'(



Shoutbox