Wednesday, January 11, 2012

jauh ke dekat?

dulu, masa dekat matrix.. aku selalu cakap dengan abang aku macam ni:

'kalau tak nak amek, aku tak nak balik!'

sebab abang aku suruh balik naik bas. so, dengan alasan aku ni baru pindah dekat muar, tak reti sistem bas kat situ, tak de kawan nak balik dan sebagainya minda aku pon berkata tak boleh dan aku taknak!

tapi, bila kat UPM ni no more hantar-hantar lagi ye sayang. abang aku cakap jauh.

erkk, 2jam tu jauh ae?

dengan membawa perasaan sedih bak di hiris sembilu, aku pun pergi membawa hati yang parah ke UPM dengan menaiki bas setiap kali aku nak balik rumah. (ceh, ayat sastera betul. haha)


cuti semestar dah nak mula. jadi, semua barang kena bawak balik. (sebenarnya boleh je tinggal kat store tapi aku taknak) yeah! mak aku datang amek. suka suka suka.

tiba-tiba teringat kakak aku yang ada kat sarawak tu. naik flight, bawak beg yang besar gedabak tu, pastu kalau nak balik maktab kena tunggu kawan balik sama-sama. sebab dia kata kalau naik teksi sensorang dari airport ke maktab tambangnya RM100++. GILA kan.

dulu, aku jeles gila kat dia. dia dapat study jauh-jauh. aku ni dulu nak study kat perlis pon tak dapat. padahal, perlis tu still semenanjung malaysia. tapi.. bila difikir-fikirkan balik, ada hikmah semua tu berlaku. dan aku bersyukur sangat aku dapat study dekat UPM, bukan UUM seperti yang aku nak sangat masa aku kat matrix dulu.

duduk dekat ada banyak kelebihannaya.

  • boleh balik rumah selalu
  • kalau ada emergency case senang sikit nak balik
  • silap hari bulan tak payah la ko naik bas balik rumah. parents boleh amek ko nanti
  • tambang nak balik kalau naik bas ke apa ke murah sikit.

duduk jauh pun best jugak. dapat tengok negeri orang. hmm.. jadi, sebelum korang buat keputusan nak study kat mana lepas ni, fikir-fikir kan la ye dulu. jangan fikir nak seronok je. fikir orang lain jugak. kalau ada apa-apa yang berlaku nanti kena menyusahkan orang lain tak..(kakak aku independent. tiket flight pon bayar sendiri)

panjang pulak aku tulis. hehe (:

*adeq aku yang baru lepas SPM tu pilih mana la ye. hmm, dia lelaki.. kalau tercampak kat mana-mana pon mak tak risau sangat :P




Shoutbox